Utilizarea blogului în educație: avantaje și dezavantaje.
Una dintre cele mai
fascinante unelte care au apărut pe Internet în ultimii ani este blogul, un
instrument de publicare online care ajută oamenii să-şi publice cu uşurinţă
ideile, cunoştinţele, descoperirile şi gândurile. Definiţia unui blog ca o
publicaţie cronologică şi frecventă a gândurilor personale şi linkurilor web
reflectă utilizarea unui blog ca un jurnal personal online, dar când mulţi
oameni, cum ar fi profesorii şi elevi, afişează mesaje pe un singur blog,
acesta devine un adevărat instrument de predare şi învăţare.
Ca orice lucru nou
apărut și utilizarea blogului în educație are avantaje, dezavantaje dar oferă
și oportunități pentru creșterea calității în educație.
Putem spune despre
blog, că este o pagina de internet gratuita, pe care utilizatorul o
construieste, o personalizeaza si apoi posteaza. Blogul iti ofera libertatea de
a adauga orice fel de continut. Alegerea continutului depinde doar de
imaginatia fiecarui utilizator .Folosirea blogului mareste gradul de
interactiune si largeste grupul social caruia i se poate adresa.
Avantajele
utilizarii blogului in educatie sunt multiple: este un mijloc eficient de
comunicare, materialele postate de catre profesor vor fi la indemana elevilor,
atat profesorii cat si elevii isi pot publica liber gandurile, elevii pot face
comentarii despre modul in care profesorul se face inteles sau nu la clasa,
elevii pot participa activ la construirea de cunostinte, combinand tipurile de
invatare formala, informal, nonformala. Publicarea muncii online permite
elevilor sa aduca contributii clasei si incurajeaza calitatea muncii lor,
promoveaza invatarea in echipa. Nu in ultimul rand, cunostintele,
descoperirile, reflectiile si feedback-ul care circula pe blog incurajeaza
ideea de cercetare.
Ca si dezavantaje,
as mentiona faptul ca blogul nu este un mijloc de comunicare fata in fata, ci
unul la distanta; editarea paginilor blog-ului poate fi uneori mai greoaie, iar
modul în care sunt publicate însemnările pe un blog , pot face ca găsirea
informaţiei necesare să se facă cu greutate; pentru crearea si utilizarea
blogului este nevoie de instruire in prealabil si din pacate nu toate unitatile
de invatamant sunt dotate cu laboratoare de informatica si nu toti elevii
dispun de calculatoare sau internet acasa, in special in mediul rural, acolo
unde eu imi desfasor activitatea.
Acest tip
complementar şi reciproc de învăţare, dacă este administrat cum trebuie, oferă
mult potenţial de extindere a activităţilor de învăţare
Consider că numărul
avantajelor este mult mai mare decât al dezavantajelor şi blog-ul poate fi
considerat un mijloc eficient de comunicare în educaţie. Utilizarea noilor
tehnologii în educaţie, a mutat accentul de la acumularea de cunoştinţe către
acumularea de aptitudini şi competenţe practice necesare atingerii scopului
învăţării. Dacă ne dorim ca folosirea blog-ului, alături de alte resurse IT, să
devină un mijloc de comunicare şi colaborare educaţională eficient, trebuie să
planificăm cu mare atenţie obiectivele operaţionale, conţinuturile învăţării, să
creăm situaţii de învăţare eficientă şi instrumente de evaluare adecvate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu