Tehnologiile asistive.
O dizabilitate cu siguranță implică limite funcționale care au fost cauzate de o boală sau un accident. În unele situații limitele se pot atenua, de exemplu, o persoană cu auz redus poate folosi o proteză auditivă menită să-i redea auzul; cei cu vedere redusă folosesc ochelari sau lentile de contact. Activitățile de zi cu zi pot fi foarte dificile pentru o persoană cu handicap din cauza durerilor, dificultății de a se mișca sau comunica sau învăța, însă acceptarea din partea societății ar reduce semnificativ efectele dizabilității.
Dacă barierele sociale și ambientale ar fi eliminate, persoanele cu
dizabilități ar avea în realitate oportunități egale cu persoanele fără
handicap.
Este
posibil să cunoașteți mult despre ce sunt tehnologiile adaptive. Mi-am propus
sa va prezint informații cât mai scurte și clare despre acest subiect, însă nu
pretind că ar fi cele mai scurte și mai clare posibil. Fiecare persoană poate
aprecia cât de mult aceste echipamente o pot ajuta.
Termenul tehnologii
adaptive se referă în mod obișnuit la produse, dispozitive sau
echipamente cumpărate ca atare sau modificate dupa nevoi, care sunt folosite
pentru a menține, crește sau îmbunătăți capacitățile funcționale ale
indivizilor cu dizabilități și vin atât în ajutorul copiilor cât și adulților
cu nevoi speciale.
Produsele
din categoria tehnologii asistive pot permite persoanelor cu
dizabilitati sa duca la bun sfarsit treburile de zi cu zi , ii sprijina in comunicare,
educatie, in activitatile lucrative si recreative, de fapt, ii ajuta sa-si
dobandeasca o mai mare independenta si sa-si imbunatateasca standardul de viata.
Instrumentele
asistive pot
ajuta prin imbunatatirea functiilor fizice sau mentale, compensarea un defect,
prevenirea inrautatirii conditiei de sanatate, creste capacitatea de a invata
sau chiar inlocuie membre amputate.
Serviciile
asistive includ
sprijinul acordat persoanelor cu dizabilități sau însoțitorilor lor în
alegerea, achiziționarea sau folosirea instrumentelor adaptive. De asemenea
includ evaluarea funcțională și instruire cu ajutorul instrumentelor și
produselor demostrative, și în achiziționarea sau închirierea lor.
Tehnologia
asistivă are scopul de a facilita accesul persoanelor cu dizabilităţi la mediul
fizic, informaţional şi comunicaţional. Persoanele cu diferite tipuri de
dizabilităţi pot folosi o serie de dispozitive şi echipamente ajutătoare pentru
ameliorarea sau suplinirea anumitor funcţii sau structuri ale organismului, pentru
lărgirea sferei de activităţi şi îmbunătăţirea participării lor sociale.
Tehnologia asistivă ajută oamenii să se deplaseze, să se orienteze în spaţiu,
să se transfere de pe pat pe scaun, pe scaunul de toaletă şi în maşină, să
mănânce, să se îmbrace, să-şi facă igiena personală, să comunice, să înveţe, să
citească, să scrie ş.a.m.d. Aceste echipamente pot fi folosite acasă, în
comunitate, la volan, pe computer, pe internet şi la locul de muncă.
Iată
câteva exemple de echipamente şi dispozitive asistive utilizate de persoanele
cu dizabilităţi locomotorii: dispozitive de scris destinate persoanelor cu
dexteritate limitată şi cu posibilităţi limitate de prehensiune, mouse-uri care
necesită un control motor mai puţin fin, tastaturi şi telefoane adaptate, soft-uri
specializate pentru cei care au nevoie de un sistem de comandă computer-hands
free, sisteme de recunoaştere a vocii, mobilier ergonomic, sisteme pentru
adaptarea maşinii, rampe şi lifturi pentru clădiri, dispozitive de ridicare şi
transport, dispozitive pentru bucătărie, accesorii pentru baie, scaune de
toaletă, dispozitive de îngrijire personală, produse şi dispozitive pentru
incontinenţa urinară, dispozitive pentru deplasare şi mobilitate (bastoane,
cârje, cadre, rolatoare, scaune rulante cu acţionare manuală, scaune rulante
electrice, miniscutere) şi orteze.
Şcoala Mare de Déu de Montserrat School (Terrassa, Catalonia) este
un exemplu care demonstrează progresul obţinut prin
implementarea măsurilor pedagogice reuşite. În circumscripţia acestei şcoli
locuiesc multe familii dezavantajate socioeconomic, iar rata şomajului şi cea a
sărăciei sunt mari. Şcoala a început să implementeze măsurile în anul şcolar
2001/2002, după care procentul de elevi care a promovat examenul oficial la
abilităţi de lectură a crescut de la 17% la 85% în doar cinci ani (2001-2006).
Mai mult, în 2010-2011, toţi elevii (100%) au promovat examenul de competenţe
de receptare a unui mesaj oral în limba engleză. Implicarea familiilor fără
studii superioare în activitatea şcolară a contribuit la depăşirea
stereotipurilor legate de performanţele şcolare scăzute ale elevilor imigranţi.
„Ne
place să lucrăm în grupuri interactive pentru că învăţăm mai mult, iar timpul
trece mai repede… Devenim prieteni mai buni şi avem mai multă încredere unii în
alţii”,
a declarat Ania, o elevă de zece ani a acestei şcoli, referindu-se la
avantajele grupurilor interactive în clasa ei. În videoclipul următor, o puteţi
urmări vorbind pe această temă în cadrul conferinţei finale INCLUD-ED, care a
avut loc în decembrie 2011.
Un alt exemplu este un studiu de caz longitudinal desfăşurat
într-o şcoală primară spaniolă din Albacete, regiune în care 90% din populaţie
este de etnie romă. Caracterizată drept o „şcoală ghetou”, instituţia se
confrunta cu un nivel apropiat de zero al performanţelor şcolare, precum şi cu
frecvente conflicte între elevi, profesori şi familii. Autorităţile locale şi
administratorii şcolii, în dialog cu cercetătorii INCLUD-ED, au implementat
activităţi bazate pe dialog şi participare, inclusiv o serie de măsuri
pedagogice. Ca urmare, elevii şi-au îmbunătăţit considerabil performanţele
şcolare, absenteismul a scăzut considerabil, iar familiile rome s-au implicat
în spaţiile de învăţare ale şcolii, contribuind la transformarea relaţiilor de
inegalitate persistentă dintre ele.
Pornind
de la caracteristicile înglobate ce ţin de domenii foarte dezvoltate din
tehnologia informaţiei, consider că, dispozitivele
electronice personale de luat notiţe prezintă o gamă largă de avantaje ce rezidă
mai ales din combinarea tehnologiilor asistive cu un număr tot mai mare de
oportunităţi oferite de calculatoarele personale. Spre exemplu, accesul la
internet lărgeşte considerabil cantitatea de informaţii la care poate să aibă
acces o persoană cu deficienţă de vedere. Avantajele notetakerelor sunt aşadar
multiple şi pot fi sintetizate astfel:
-
Viteză mare de scriere;
-
Scriere frontală;
-
Feed-back audio şi tactil;
-
Stocare electronică a documentelor;
-
Portabilitate;
-
Memorie proprie mare;
-
Dimensiuni reduse;
-
Operare silenţioasă;
-
Conectivitate cu alte dispozitive din sfera IT;
-
Accesul la surse multiple de informaţii (Internet, Radio, etc.)
Din
punctul meu de vedere, dezavantajele acestei tehnologii rezidă în principal
în aspectele legate de preţul de achiziţie ridicat şi în necesitatea
înţelegerii unor concepte de bază din informatică necesare pentru utilizarea
aparatelor respective. În opinia mea, punctele slabe ale
dispozitivelor personale de luat notiţe sunt:
-
Preţul ridicat de achiziţie;
-
Necesită un anumit nivel iniţial de pregătire pentru utilizare;
-
Cantitate mică de informaţie tactilă oferită simultan - operare secvenţială;
-
Implicaţii ale autonomiei energetice.
În
concluzie, cred
că, acest
demers de re-orientare către domenii de activitate moderne a sporit şansele de
integrare socială şi a redus riscul segregării sociale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu