Impactul noilor tehnologii în cadrul orelor de curs în viitor.
Este
limpede ca educatia viitorului trebuie sa tina pasul cu noile tehnologii. A
pierde ritmul înseamna a avea un tineret pasiv, neimplicat în procesele
transformarilor tehnologice. Un studiu realizat de Institutul pentru Economia
Digitala (Instituto de la Economía Digital, ICEMD – ESIC) din Spania scoate în
evidenta câteva macrotendinte în educatie pentru deceniile care vin. Scoala,
educatia scolara, predarea, recunoastem sau nu, nu mai sunt ca acum o jumatate
de secol. Sistemul analog de predare, ca si mentalitatea conventionala de acum
50 de ani, s-au modificat odata cu aparitia erei digitale. Introducerea
tehnologiei IT în invatamânt a schimbat într-o oarecare masura fata scolii. Dar
metodele de predare? Dar mentalitatea profesorilor? Acestea par sa fi ramas în
urma, neadaptate înca la era digitala.
Cu alte cuvinte, sistemul
educational în scoli a ramas în urma orizonturilor deschise de noile
tehnologii. „S-a presupus ca introducerea computerelor în scoli va îmbunatati
reusitele scolare si va modifica modul în care predau profesorii”, spune Larry
Cuban, profesor la Stanford University. „Din pacate, niciunul dintre aceste
lucruri nu s-a întâmplat”. Cum ar putea sa se modifice în viitor vechile metode
de predare în scoala pentru ca elevii sa iasa din mediul academic mai bine
pregatiti pentru provocarile noului secol? Iata cum se vede acest subiect din
Europa.
Învăţarea din jocuri
Dacă până acum cațiva ani, utilizarea calculatorului
ca mijloc didactic era accesibilă doar anumitor instituții educative, astăzi
majoritatea școlilor din țară dispun de calculatoare ce sunt totodată conectate
la Internet. Astfel, educația se transformă; se poate realiza și online, în
contexte formale, nonformale și mai ales informale, contexte despre care vom
accentua în continuare câteva aspecte pe care le considerăm relevante.
În spațiul formal al școlii, dar și în cel
nonformal, educația se raportează la anumite finalități foarte bine conturate, în
timp ce în sfera informalului acestea sunt subiective și de cele mai multe ori
spontane, contextuale. Nu putem vorbi despre educație în adevaratul sens al
cuvântului, decât în măsura în care utilizatorul ce deține competențe digitale,
vizează prin activitatea sa online conținuturi valoroase pentru dezvoltarea sa
personală.
Receptată din această perspectivă, utilizarea
calculatorului în procesul educativ este deosebit de valoroasă, deoarece în
contexte formale și nonformale există autoritatea educativa, ori în contextele
informale singura autoritate educativă este elevul care a învățat să utilizeze
adecvat conținuturile la care are acces folosind calculatorul, se poate
autoeduca. Acesta își formează și își perfecționează un sistem
de muncă intelectuală, se documentează navigând pe diverse site-uri, elaborează
proiecte, lucrări de diverse tipuri, participări la dezbateri, seminarii online
etc.
De aceea, subliniem importanța medierii relației
elev-lumea virtuală, inițial în cadrul formal și nonformal. Ulterior, elevul va
utiliza/procesa din conținuturile realității virtuale doar ceea ce îi este
util, evitându-se astfel situațiile cunoscute în care elevii nesupravegheați
accesează site-uri nepotrivite.
Activitățile de tip eTwinning le încadrăm tocmai la
confluența dintre educația formală și cea informală. Pornind de la premisa că
implicarea elevilor în programe și proiecte educaționale mediate de cadrul
didactic inițial, va determina apoi o implicare subiectivă în activități educative
de tip online, putem evidenția impactul pozitiv al noilor tehnologii.
Pus în situația de a-și perfecționa competențele
digitale, dar și de a asimila conținuturi ce reflectă o gamă largă de
elemente culturale și știintifice, elevul poate să călătorească virtual, să
participe la numeroase experimente, să-și însușească elemente muzicale etc.
Antrenat în cât mai multe activități de acest tip,
elevul va avea un anumit orizont cultural de tip"virtual" pe care
și-l va perfecționa calitativ continuu, astfel ceea ce propune eTwinning este
de fapt un factor decisiv, care declanșează în opinia mea o educație virtuală "de
calitate".
Dacă școala îl va "învăța să învețe" și în
realitatea virtuală, autoeducația de mai târziu a elevului, în acest mediu va
fi definitorie pentru dezvoltarea personalității sale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu