Ce întelegem prin noile tehnologii?


           În timp ce, pentru mulți dintre noi, noile tehnologii  înseamnă o serie de echipamente precum laptop-uri, tablete, table interactive și de aplicații de tipul editoarelor de texte, utilitarelor pentru prezentări sau pentru calcul tabelar, navigatoarelor pentru Internet, orizontul tehnologic se populează cu dispozitive și mai noi, care lasă să se întrevadă un potențial uriaș de transpunere în educație. În școală, abia am avut timp să explorăm modalitățile prin care să încorporăm în lecție softuri educaționale rudimentare sau prin care să prezentăm elevilor secvențe de conținut în format digital. Desigur, nu putem să sărim direct la tehnologii avansate – fiecare etapă din acest proces inovativ își are rolul său și pregătește terenul pentru ceea ce urmează. Care este pasul următor? Ce fel de tehnologii vor transforma educația și vor revoluționa spațiul de învățare? Iată trei dintre ele: ochelari pentru realitate augmentată, suprafețe multi-touch, proiectoare de holograme.
           O serie de noi tehnologii, care acum câțiva ani păreau departe, încep să-și facă loc în laboratoarele cercetătorilor și în practica educatorilor, alimentate de entuziaști, dar și de persoane obișnuite care caută modalități mai eficiente de a-și desfășura activitățile curente profesionale sau personale. Matematica, tehnologiile, ştiinţele şi ingineria (așa-numitul compozit STEM- sciences, technologies, engineering, math) sunt atât motoarele care alimentează inovarea științifică, cât și vehicule pentru schimbare, în măsura în care disciplinele școlare reușesc să încorporeze noile conținuturi, iar profesorii să-și îmbunătățească metodele prin care fac noile generații să se apropie de aceste discipline. Ce fel de tehnologii vor fi transforma educația și vor revoluționa spațiul de învățare? Ce noi instrumente vor provoca și vor schimba mințile copiilor noștri?
            De multe ori, decidenții educației, cercetătorii și chiar educatorii înșiși, confruntați cu noile valuri de inovații tehnologice, au spus că nu văd aplicațiile acestora pentru educație – sau, cel puțin, nu în viitorul apropiat. Practica a demonstrat că, susținute de inovatori și de entuziasmul beneficiarilor, tehnologiile au un ciclu din ce în ce mai rapid până ce sunt încorporate în educație, iar profesorii ”fac imposibilul posibil” din ce în ce mai des.


Bibliografie:
Diaz, Chris L. Must Have: Google “Project Glass” Augmented Reality Glasses. Online: http://chrisldiaz.com/2012/04/04/must-have-google-project-glass-augmented-reality-glasses/
*** Google Plus: Project Glass. Online: https://plus.google.com/111626127367496192147/posts
Grantham, Nick. Five Future Technologies That Will Shape Our Classrooms. Edutopia, 2012. Online: http://www.edutopia.org/blog/five-future-education-technologies-nick-grantham
MECTS-UMPFE. Proces educaţional optimizat în viziunea competenţelor societăţii cunoaşterii. Online: http://proiecte.pmu.ro/web/transdisciplinarfse/
*** Microsoft Surface. Online: http://www.microsoft.com/surface/

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tehnologiile asistive.

Noile tehnologii în educația secolului XXI