Relaţia dintre noile tehnologii şi dezvoltarea procesului educaţional.
Utilizarea TIC în educatie reprezintă o necesitate
în contextul societătii actuale. Noile tehnologii şi-au făcut simtită prezenta
în toate domeniile. Educatia nu face exceptie. Calculatoarele, Internetul şi
tehnologia telecomunicatiilor au devenit unelte puterice de învătare pentru
tineri. În contextul actual al exploziei informationale, copiii au nevoie să
comunice, să ştie să-şi caute informatii , să le prelucreze şi să le
folosească. Noi, cadrele didactice nu trebuie să le limităm şansa de a cunoaşte
aceste realităti. Datoria noastră este să îi ajutăm să se descurce în societatea
viitorului, învătându-i să învete.
Informatizarea şcolilor este un proces complex, plin
de dificultăti care necesită o investitie importantă în timp, tehnologii de
vârf, calificare înaltă a personalului, o politică educatională clară asupra
prezentului , dar şi de perspectivă.
În
lucrarea ,, Restructurarea tehnologică a şcolilor" de Dumitru Rădoiu,
privind formarea continuă a cadrelor didactice în tările din UE, se prezintă
structura şi continutul cursurilor de perfectionare, una din cele mai
consistente teme o reprezintă utilizarea tehnologiilor informatice. Se
precizează necesitatea unei reevaluări a procesului de formare a cadrelor
didactice şi a prioritătilor într-o societate a cărei evolutie tehnologică-
cunoaşte o accelerare puternică.
Sistemul
de învătământ din RM trebuie să tină seama de aspecte pertinente ale evolutiei
viitoare a tehnologiilor informationale şi să le înregistreze în practica
educatională sub forma corespunzătoare.
Impactul
implementării TIC în învătământ presupune două planuri de actiune:
Primul vizează incidenta societătii informatizate
asupra politicii de educatie, cu referinte la reproiectarea planului de
învătământ, reconsiderarea metodelor pedagogice, recrutarea şi formarea
personalului, reorganizarea institutiilor.
Al doilea îl reprezintă utilizarea noilor TI ca
instrumente de îmbunătătire a calitătii învătământului şi de a răspunde
cerintelor elevilor. Fiecare profesor ar trebui să detină competente în
domeniul IT., pentru captarea şi prelucrarea informatiilor, astfel încât
acestea să poată fi prezentate într-o formă accesibilă elevilor.
Problemele învătământului nu se rezolvă prin dotarea fiecărei şcoli cu o retea
de calculatoare oricât de performantă ar fi ea. Atitudinea cadrelor didactice
fata de integrarea noilor tehnologii în procesul de învătământ este pozitivă,
în general. Aderarea la acest mijloc de predare-învătare este mult mai
categorică în rândul celor care îl folosesc deja şi-i cunosc avantajele. Există
însă şi eşecuri la care se ajunge din mai multe cauze: lipsa unui număr
suficient de calculatoare pentru desfăşurarea adecvată a lectiilor, lipsa
softurilor educationale, lipsa de pregătire a cadrelor care nu ştiu să
utilizeze acest mijloc în scopuri educationale. La insuficienta dotărilor se
adaugă slaba asistenţă primită pentru mentinerea în functiune a echipamentelor
disponibile (uzura fizică a calculatoarelor, retele deficitare, lipsa
consumabilelor etc).
Este necesar ca tânăra generatie să păşească în viitor cunoscând utilizarea
calculatorului, la fel cum generatiile anterioare au folosit creionul. Noile
tehnologii reprezintă un mijloc didactic care contribuie în mod real şi
nemijlocit la eficientizarea muncii în învătământ.
Comentarii
Trimiteți un comentariu