Relaţia dintre noile tehnologii şi dezvoltarea procesului educaţional.

         Utilizarea TIC în educatie reprezintă o necesitate în contextul societătii actuale. Noile tehnologii şi-au făcut simtită prezenta în toate domeniile. Educatia nu face exceptie. Calculatoarele, Internetul şi tehnologia telecomunicatiilor au devenit unelte puterice de învătare pentru tineri. În contextul actual al exploziei informationale, copiii au nevoie să comunice, să ştie să-şi caute informatii , să le prelucreze şi să le folosească. Noi, cadrele didactice nu trebuie să le limităm şansa de a cunoaşte aceste realităti. Datoria noastră este să îi ajutăm să se descurce în societatea viitorului, învătându-i să învete.
Informatizarea şcolilor este un proces complex, plin de dificultăti care necesită o investitie importantă în timp, tehnologii de vârf, calificare înaltă a personalului, o politică educatională clară asupra prezentului , dar şi de perspectivă.
          În lucrarea ,, Restructurarea tehnologică a şcolilor" de Dumitru Rădoiu, privind formarea continuă a cadrelor didactice în tările din UE, se prezintă structura şi continutul cursurilor de perfectionare, una din cele mai consistente teme o reprezintă utilizarea tehnologiilor informatice. Se precizează necesitatea unei reevaluări a procesului de formare a cadrelor didactice şi a prioritătilor într-o societate a cărei evolutie tehnologică- cunoaşte o accelerare puternică.
        Sistemul de învătământ din RM trebuie să tină seama de aspecte pertinente ale evolutiei viitoare a tehnologiilor informationale şi să le înregistreze în practica educatională sub forma corespunzătoare.
        Impactul implementării TIC în învătământ presupune două planuri de actiune:
Primul vizează incidenta societătii informatizate asupra politicii de educatie, cu referinte la reproiectarea planului de învătământ, reconsiderarea metodelor pedagogice, recrutarea şi formarea personalului, reorganizarea institutiilor.
Al doilea îl reprezintă utilizarea noilor TI ca instrumente de îmbunătătire a calitătii învătământului şi de a răspunde cerintelor elevilor. Fiecare profesor ar trebui să detină competente în domeniul IT., pentru captarea şi prelucrarea informatiilor, astfel încât acestea să poată fi prezentate într-o formă accesibilă elevilor.
         Problemele învătământului nu se rezolvă prin dotarea fiecărei şcoli cu o retea de calculatoare oricât de performantă ar fi ea. Atitudinea cadrelor didactice fata de integrarea noilor tehnologii în procesul de învătământ este pozitivă, în general. Aderarea la acest mijloc de predare-învătare este mult mai categorică în rândul celor care îl folosesc deja şi-i cunosc avantajele. Există însă şi eşecuri la care se ajunge din mai multe cauze: lipsa unui număr suficient de calculatoare pentru desfăşurarea adecvată a lectiilor, lipsa softurilor educationale, lipsa de pregătire a cadrelor care nu ştiu să utilizeze acest mijloc în scopuri educationale. La insuficienta dotărilor se adaugă slaba asistenţă primită pentru mentinerea în functiune a echipamentelor disponibile (uzura fizică a calculatoarelor, retele deficitare, lipsa consumabilelor etc).

         Este necesar ca tânăra generatie să păşească în viitor cunoscând utilizarea calculatorului, la fel cum generatiile anterioare au folosit creionul. Noile tehnologii reprezintă un mijloc didactic care contribuie în mod real şi nemijlocit la eficientizarea muncii în învătământ.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tehnologiile asistive.

Ce întelegem prin noile tehnologii?

Noile tehnologii în educația secolului XXI